Militärhistorisk resa i Japan
Militärhistorisk resa i Japan

Avgångar

Datum Pris Längd OBS!
9/6/202029 800:-11 nätterBoka

Introduktion

Den ultimata resan för den som är intresserad av militärhistoria. Resan varvas med Japans kulturella höjdpunkter. Vi besöker platser där inga turister har varit tidigare, en del fortfarande okända för allmänheten i Japan. Vi utforskar motpolerna Tokyo och Kyoto och äter godaste köttet i världen. Vi seglar till övergivna James Bond ön, i Kagoshima strövar vi bland mytomspunna samurajkvarter, dyker in i Kamikazepiloternas sista stunder i livet och badar i varma källor. Vi står rakt under platserna där atombomberna exploderade i både Hiroshima och Nagasaki. Och mycket mer! Två veckor fyllda av exklusiva krigsdestinationer och det finaste Japan har att erbjuda! Boka nu!

OBS! FÖR DETALJERAT DAGSSCHEMA VÄNLIGEN TRYCK PÅ RESPEKTIVE DAG I PROGRAMMET

Flyginformation

Den här resan börjar och slutar i olika städer. Vi rekommenderar en s.k. "multi-city" biljett som börjar i Tokyo och slutar i Osaka. Dessa biljetter kan köpas direkt hos flygbolagen eller resebolagen, som med vanliga biljetter. Mer info

Om man flyger från Sverige kommer man fram nästföljande dag till Japan, oavsett flygbolag. Detta innebär att avgången från Sverige ska vara bokad senast till dagen innan resans första dag.

Resplan

För detaljerat schema, tryck på respektive dag.

F = Frukost, L = lunch, M = Middag.

[dölj alla] [visa alla]

Dag 1: Ankomst till Tokyo (H: TOKYO)

F: L: M:

Ankomst senast denna dag till Japan. På egen hand till hotellet i Tokyo. Eskort från flygplatsen till hotellet är möjligt för en extra avgift, i mån av tillgänglighet. Se flyginfo.

Utsikt från Tokyos stadshus

Dag 2: Tokyo: Flottans superhemliga högkvarter, Yasukuni shintohelgedom och 2:a världskrigs-museum (H: TOKYO)

F: L: M:

Vi rivstartar med något alldeles speciellt, idag besöker vi japanska flottans hemliga tunnlar där självaste högkvarterets säte låg. Djupt under marken finns tunnlarna bevarade, här avgjordes nästan alla viktiga beslut rörande marinen framåt slutet av kriget. Dessa tunnlar var så pass hemliga för att förvilla fiendens underrättelsetjänst att även idag krävs det speciella tillstånd för att besöka dem. Här är det stängt för turister, och Japanexperterna har exklusivt tillträde till denna hemliga plats. Vi går runt i en labyrint av tunnlar där våra forskarguider berättar för oss vad som har varit i vilket rum. Bara det faktum att man befinner sig i det rum där sista ordern gavs till Yamato och Musashi systerskeppen och där nyheten om deras sänkning mottogs gör detta till en unik upplevelse.


Näst på tur är ett besök på Yasukuni helgedomen, ett centrum för japansk hardcore-nationalism och platsen där japanska soldaters själar (de som stupade i 2:a världskriget) vilar. Varje gång någon av Japans högt uppsatta politiker besöker platsen skapar det stora protester i Kina med nedbrännande av ambassader (och rubriker i världstidningar, inte minst i Sverige) eftersom man anser att några av soldaterna vars ”själar vilar” på platsen var krigsförbrytare. Inom komplexet finns det ett unikt museum där vi kan se välbevarade flygplan, stridsvagnar och andra vapen som japansk militär använde under kriget. Vill ni så kan vi passa på och intervjua någon av japans högerextremister (om de vill och är på plats, bild nedan) som brukar stå utanför helgedomen.

På kvällen äter vi en gemytlig välkomstmiddag.

Dag 3: Yokosuka: Amerikanska 7:e flottans huvudkvarter och japanska SDF flottbas Nagaura, pansarskeppet Mikasa från Russo-Japanska kriget 1904-05 (H: TOKYO)

F: L: M:

Vi åker till Yokosuka (ca 1 timme från Tokyo) och tittar på amerikanska 7:e flottans krigsskepp. Yokosuka är ett helt militärkomplex med tillhörande barer, restauranger och annat som krävs för amerikanska soldater och deras familjers liv. Vi går ombord på en liten färja och kryssar mellan Amerikas och Japans SDFs modernaste krigsbåtar och ubåtar som ligger förtöjda i Yokosukas och Nagaura hamn. Har vi tur så är även amerikanska stoltheten och främsta medlet mot Nordkorea och Kina – hangarfartyget Ronald Reagan på plats eftersom Yokosuka är dess hemmahamn. Efter turen kan den som vill prova äkta amerikanska Navy hamburgers till lunch (till självkostnadspris).

En stenkast bort hittar vi även det gamla japanska (brittiskbyggda) pansarskeppet Mikasa, ensamt i sitt slag. Mikasas roll var avgörande under Russo-Japanska kriget 1904-1905 och i synnerhet vid slaget om Tsushima-ön där japanska flottan vann en viktig seger och satte stopp för den ryska havsdominansen i Ostasien. Mikasa var dåtidens amiral Togos (som också kallades för ”Nelson of the East” efter den storslagne engelska vice amiralen Horatio Nelson) flaggskepp och dessutom har det fått en gata i England döpt efter sig till Mikasa street. Amiralen Heihachiro Togo var en stor förebild för den berömda US amiralen Chester Nimitz som också kom till Togos begravning 1934. Nästa gång Nimitz kom till Japan var ombord på USS Missouri när Japan skulle skriva under sin kapitulationsakt 2:a september 1945.

Dag 4: Hiroshima: Fredsmonumentet och Fredsparken (H: HIROSHIMA)

F: L: M:

Med kombination av lokalt tåg och Shinkansen (höghastighetståg) bär det iväg till Hiroshima, en stad som inte kan tyckas behöva närmre introduktion – men det moderna Hiroshima är faktiskt en av Japans trevligaste städer. Vi är här för att besöka det utmärkta fredsmuséet, stå rakt under den plats där atombomben exploderade, och se några av de få byggnader som stod kvar efter explosionen, och än idag har bevarats. En stark upplevelse som inte lämnar någon oberörd, för många av våra gäster en av de absoluta höjdpunkterna på resan.

Atombombsdomen, Hiroshima

Dag 5: Kagoshima: Kamikazemuseum och samurajerna (H: KAGOSHIMA)

F: L: M:

Idag besöker vi Kagoshima, känt som Asiens Neapel på grund av den magnifika vulkanen Sakurajima strax utanför staden. Med chartad buss åker vi till Chiran, en välbevarad samurajstad från 1700 talet uppe i bergen där vi besöker Kamikazemuseet, det enda i sitt slag. Museet är byggt på den plats där startbanan var under 2:a världskriget. Det är härifrån de unga piloterna flög upp för att störta in i amerikanska krigsskepp.


Av de 1036 piloter som dog i kriget var 439 från Chiran. Här ser vi bland annat 4 olika attackflyg som användes av det japanska kejserliga flygvapnet under striden för Okinawa. De som vill kan även gå in i de små kojor där dessa unga grabbar tillbringade sina sista dagar innan de flög upp för att aldrig återvända hem. Väl på platsen så passar vi på och nästlar oss in i ett 1700-tals samurajdistrikt och lär oss om samurajhusen och deras uppbyggnad för att kunna motstå attacker från inkräktare. Tillbaka på hotellet i Kagoshima så väntar vårt bagage på oss.

Dag 6: Kanoya Air Base, vulkanön Sakurajima (H: KAGOSHIMA)

F: L: M:

Höjdarnas dag! Idag åker vi till staden Kanoya och tittar på världens enda bevarade Kawanishi H8K2 “Emily” flygplan, som står på den gamla flottans flygbas varifrån kamikazepiloterna flög upp för att aldrig återvända. Det här stället är en riktig pärla för alla intresserade av kriget och ett måste för många amerikanska krigsveteraner som kommer till Japan. ”Emily” flygplanet var utställt i USA först direkt efter kriget för att så småningom lämnas över till Japan och Kanoya. I muséet ser vi även andra flygplan som användes av japanska flottan under 2:a världskriget.

På väg till Kanoya stannar vi till på Sakurajima – den mest aktiva vulkanen i Japan som puffar rök med jämna mellanrum, en upplevelse för livet.
På kvällen skickar reseledaren våra stora väskor igen, denna gång till Kyoto, med oss packar vi det vi behöver för 3 nätter.

Vulkanen Sakurajima, Kagoshima

Dag 7: Nagasaki: Atombombsmuseum, Memorial park och Hashima Island (H: NAGASAKI)

F: L: M:

Nagasaki, en exceptionellt trevlig stad i södra Japan, bara tre dagar efter Hiroshima blev staden måltavla för amerikansk atombombning. Bomben som släpptes över Nagasaki var ett plutoniumbaserat massförstörelsevapen med smeknamnet ”Fat Man” som ödelade hela staden. Över 70 000 invånare dog direkt och betydligt fler skadades i bombningen. Vi går till hypocentrumet där bomben exploderade och besöker Nagasakis Memorial museum som ligger uppe på kullen vid hypocentrumsområdet.

Efter denna starka upplevelse är det dags för något alldeles speciellt – vi tar båten till en öde ö som ligger två mil utanför Nagasakis kust. Fram till 1974 har den lilla ön varit den befolkningstätaste platsen på jorden med sina 5259 invånare fördelade över 63 000 kvm, som jobbade i kolgruvor. Ön ägdes av Mitsubishi Corporation och under 2:a världskriget var det kinesiska och koreanska krigsfångar som användes som arbetskraft i öns gruvor. Idag är ön UNESCO-listad som världsarv och ger en obeskrivlig känsla av en post-apokalyptisk värld. I talspråk kallar man den Gunkanjima (krigsskepps-ön) eftersom den liknar ett krigsskepp ute i havet.

Förutom sin sorgliga 2:a världskrigshistoria har Nagasaki en annan historia att berätta – en gång i tiden var det den mest öppna staden för utlänningar som kom till Japan under isoleringsperioden som varade från tidigt 1600-talet till sena 1800-talet. I staden och området härskade en kristen feodal samurajfamilj under sena 1500-talet. Det var här den svenske sjömannen Johan Olofsson Berg landsteg som den förste svensken i Japan den 8.e augusti 1647, bara tre månader före diplomaten Fredrik Coyet som skickades som sändebud av Nederländska ostindiska kompaniet.

Dag 8: Den hemliga ön: Undervattens kamikazemissil Kaiten (H: KURE)

F: L: M:

Vi fortsätter i hemligheternas spår och beger oss på morgonen mot en, än idag för allmänheten helt okänd ö, hem för det topphemliga torpedprojektet Type 93, senare döpt till ”Long Lance” av amerikansk armén eller som japanerna helt enkelt kallade den för – Kaiten.

Kaiten är en bemannad torpedmissil som avfyrades från ubåtar och manuellt navigerades in i amerikanska krigsskepp, ett torpedunderverk på den tiden. När farkosten skickas i väg fanns det ingen återvändo, tillsammans med den unga föraren styrde den rakt in i sitt mål som en undervattens Kamikaze! Vi kommer att se resterna av den gamla Kaiten-basen och övningsstället för unga torpedförare samt ett utmärkt museum med en exceptionell utställning om Kaiten-farkosten.

Dag 9: Okunoshima: Japans största giftgas-fabriksruiner med gripande museum, magiska kaninön (H: OKUNOSHIMA)

F: L: M:

Med höghastighetståg och sedan lokaltåg mot Okunoshima, en liten ö i västra Japan där man producerade kemiska stridsmedel så som giftgaser som användes mest i Kina. Här fanns det en stor produktion av sex olika giftgaser bland dessa senapsgas och fosgen. Två av anläggningarna är omvandlade till ett museum där man kan se hur produktionen gick till och ett antal byggnader står övergivna runt om på ön lämnade åt sitt öde.


Okunoshima hölls helt hemlig ur militärperspektiv fram till 1984 men blev välkänd för de tusentals kaniner som löper ute i det fria. Dessa kaniner härstammar från de försökskaniner man använde i fabrikerna under 2:a världskriget som senare släpptes ut efter krigets slut och förökade sig på ön där de saknar naturliga fiender.

På kvällen njuter vi av en egen privat varmkälla på vårt gammaldags värdshus-ryokan, en mindre men ack så mycket mer autentisk variant av det superpopulära Yasuragi utanför Stockholm. Våra värdar ordnar en utsökt traditionell japansk middag.

Dag 10: Kyoto: Shogunens näktergalsgolv och den gyllene paviljongen (H: KYOTO)

F: L: M:

Vi anländer till Kyoto vid lunchtid. Kyoto var Japans andra “permanenta” huvudstad efter Nara – och var så i över 1000 år, ända fram till 1868. Även om den faktiska makten bara legat här tidvis så har Kyoto alltid varit landets religiösa, historiska och kulturella center. Staden andas än idag “det gamla Japan” på ett sätt som helt enkelt inte går att jämföra med andra städer. I Kyoto är det till exempel än idag vanligt att se folk bära kimono, medan västerländsk dress är mer legio i övriga Japan. Kyoto har aldrig blivit bombat under 2:a världskriget och det finns en relativt okänd anledning till det. Men staden har aldrig saknat krig, helt tvärtom. Som gammalt säte för kejsaren har Kyoto varit en scen för otaliga samurajstrider och grandiosa armé-tåg, vi passar på och ser bland annat några märken efter samurajslagen i de centrala delarna av denna fascinerade stad.

Vårt Kyoto äventyr börjar med Nijoborgen – berömd för sitt kvittrande “näktergalsgolv”, som skulle skydda shogunen från lönnmördare – de nästintill mytiska ninjorna. Vi går tillsammans över golvet och tittar också under golvet (om knäna tillåter) för att förstå den snillrika konstruktionen som har hållit golven knarrande i snart 400 år. På borgens innergård finns en utsökt japansk trädgård som vi naturligtvis passar på och tar del av.


Näst på tur är den gyllene paviljongen, en lika viktig symbol för Kyoto som Eiffeltornet är för Paris. Under Zen-templets guldfasad döljer sig en dramatisk historia, detaljerat skildrad av den kontroversielle författaren Yukio Mishima i den delvis verklighetsbaserade romanen “Den gyllene paviljongens tempel”.

Dag 11: Kyoto: Röda portarna och mystiska rävarna, Wagyu middag (H: KYOTO)

F: L: M:

Resans sista dag.

För de som inte har fler souvenirer på sin shoppinglista ordnar vi en frivillig utflykt till Fushimi Inari Taisha, världsberömd för sina tusentals röda portar som förekommer i nästan varje film som Hollywood gör om Japan – En geishas memoarer, Lost in Translation mm.

Tusentals röda portar tillägnade risförrådsguden Inari, Fushimi Inari Taisha, Kyoto

Eftermiddagen tillbringar vi på egen hand. Reseledaren finns tillgänglig för tips eller annat ni behöver hjälp med. Listan på vad man kan göra i Kyoto är oändlig: alltifrån textil- och tygfärgning, kimonoprovning till blomarrangemang. Eller varför inte prova på att bli en samuraj under ledning av en äkta svärdsmästare om än i några timmar?

Vi möts på kvällen och äter en underbar Wagyu (mer känt under namnet Kobebiff i Sverige) avskedsmiddag tillsammans, kanske går vi på karaoke om humöret faller på (till självkostnadspris).

Dag 12: Hemfärd

F: L: M:

Då har det blivit dags att säga adjö – hemresa, på egen hand åker vi till spektakulära Kansai Internationella flygplats i Osaka som är byggd på en konstgjord ö fem kilometer ut i havet.

Det finns möjlighet att lämna bagage på hotellet för de som flyger sent på eftermiddagen. Flyg med bl.a. Finnair, Turkish Airlines, SAS och Air China anländer vanligtvis samma dag i Sverige. Flyg med Emirates och Qatar Airways går sent på kvällen och anländer dagen efter.